Buddhism week

21 november - Vandaag ben ik vertrokken naar wang nam kieo.. hier zal ik een week blijven. Dit is richting de grens van Cambodja. Na een lange rit in een auto waar je niet fijn zit namelijk een soort van pick up met aan de zijkanten bankjes. Ben ik er aan gekomen. Tussendoor zijn gestopt bij een waterval dat was heel mooi! Voor het eerst hier schoon water gezien. Daarna geluncht en doorgereden.

Toen we aan kwamen keek mijn ogen uit! Wat is het hier mooi. We zitten hier in de bergen met echt prachtig uitzicht, het is ook wat koeler dan in Singburi wat dus ook wel even fijn is. Ik slaap samen met een meisje in een kamer en we hebben warm water!! Zoo fijn om keer warm te kunnen douche en we hebben ook WiFi op de kamer. Wat echt super luxe is nu :) maar goed we slapen hier maar 3 nachten deze week want we slapen 2 nachten in een tempel bij monniken en zaterdag gaan we weer terug naar Singburi. Morgen krijgen we uitleg van een monnik en moeten al om 6:15 weg!!

Net met een meisje van mijn groepje zitten kletsen en ze komt misschien naar mij toe met kerst en oud op nieuw dus dat zou wel leuk zijn! Maar dat zien we tegen die tijd wel of dat gaat gebeuren.

22 november -om 5:30 ging de wekker we moesten om 6:15 verzamelen om naar de monniken te gaan. Van de buitenkant lijkt het net een gevangenis hoge betonnen muren en poorten gemaakt van ijzer. Er komen steeds meer mensen, ze hebben allemaal eten meegenomen. het eten gaan ze geven aan de monniken. Als een van de grote poorten open gaat staan daar allemaal monniken te wachten met een mandje voor het eten in te doen. Al de mensen die staan te wachten staan in een rij tegen de betonnen muur aan met hun eten uit gestalt op kleine tafeltjes. Als de monniken langs komen lopen stoppen de mensen eten in het mandje van de monnik en vouwen hun handen samen en knikken naar de monnik. Als iedereen eten heeft gegeven gaan de monniken naar binnen. Wij volgen hun. Als we door de poort komen ziet het er zo mooi uit! Het lijkt wel een schilderij. een prachtig blauw meertje met bloemen en hogen bomen erbij. En op de achtergrond bergen begroeit met bomen. bij dat meertje staat de tempel. Gemaakt van hout met gouden accenten. En een vloer van marmer. Ik mag helaas geen foto's maken hier. Als we naar binnen gaan moeten we natuurlijk onze schoenen uit doen. Daar zitten alle monniken op een soort van podium. Iedereen die net buiten stond om eten te geven zit nu binnen op een matje. Als Wij ook een matje hebben gepakt gaan we zitten en buigen 3x voor de monniken. Daarna begint het chanting. Dit is een soort gezang. Dit klinkt zo apart maar wel erg mooi. Dit duurt een uur ongeveer. Als de monniken hun ontbijt op halen moeten wij nog wachten. Als hun terug zijn mogen wij gaan ontbijten. Dit is een klein gebouwtje vlak bij de tempel. Het ontbijt is het eten dat de mensen daarvoor hebben geofferd aan de monniken. Veel rijst maar ook fruit, noedels, groentes en veel pittig eten. We kunnen zelf opscheppen wat we willen want het is een soort lopend buffet. Als we klaar zijn met het ontbijt gaan we weer de tempel binnen. Hier zit nog een monnik hij komt oorspronkelijk uit Canada en dus kunnen we even met hem praten en hij heeft nog wat uitleg. Het is een grappige man en hij is erg aardig. We krijgen nog 2 boekjes mee over mediteren en over het boeddhisme die we mogen houden en door kunnen lezen. Hij heeft helaas niet zo veel tijd voor ons want ze hebben vanmiddag een grote bij eenkomst met 80 grote monniken van de hele wereld. Terug bij ons verblijf krijgen we een film te zien over buddha het is erg interessant om te zien.

Ik zit nu dit te schrijven met het mooiste uitzicht ooit! Ik geniet intens van de omgeving en de rust hier..

In de middag zijn we naar een markt geweest waar ze eten en kleding verkopen.. dit was wel even heftig vond ik. Er lag echt een super grote vis op een tafel door midden gehakt en daar lagen ook nog allemaal vissen zonder water die nog gewoon leefde. Ik schrok me dood toen op eens een vis bewoog. Maar verder op lagen ook varkenskoppen op tafel!! Ik werd er een beetje misselijk van. Echt zo veel gekke dingen gezien. Gelukkig stond er ook iemand mer fruit dus heb ik een heerlijke ananas smoothie gehaald en stukken mango.. de mango smaakt wel anders dan thuis maar wel heel lekker heerlijk fris. Net een "overleg" gehad want Morgen en overmorgen gaan we slapen in de tempel, dit is een andere tempel dan waar we vandaag waren, hier mogen we wel foto's maken. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn

23 november- om 6 uur gingen we verzamelen eerst gingen we weer eten offeren aan de monniken dit was op een andere plek dan gisteren. Hier stonden mensen langs de weg het leek net als of er markt was. Daarna gingen we naar ons "verblijf" voor de komende 3 dagen. Het lijkt eigenlijk net een vakantie park. Zo groot is het en alle mensen die blijven slapen hebben een kamer in verschillende huisjes. Toen we aan kwamen begonnen we met het opvegen van de blaadjes op de weg en op de stoep. Iedereen helpt mee dit gebeurt 2 keer per dag. In de ochtend en om 3 uur smiddags. Dan gaat er een bel en dan begint iedereen met poetsen/opruimen.

Om half 9 gaan we de tempel binnen. Eerst gaan we 20 min mediteren en dan begint de chanting tot half 10. als de monniken eten hebben gehaald mogen wij ook in de rij gaan staan. Dit is onze enige maaltijd voor de hele dag. Dus heb ik flink opgeschept ook al heb ik eigenlijk geen honger. Ik krijg het eten ook niet helemaal op, wat niet erg is gelukkig. Om half 11 gaan we naar onze kamer en we hebben 1 uur vrije tijd.. ga even wat lezen om half 12 worden we op gehaald om te gaan praten een Duitse monnik.

We hebben hier tot 3 uur gezeten.

Wauw wat was dat interessant. Kan het moeilijk na vertellen. Hoe hij kijk heeft op het leven en over mensen, dat zet je wel aan het denken. Ik werd er ook emotioneel van, meerdere keren zelfs. Ook hebben we wat meditatie oefeningen gekregen en gedaan, dat was erg fijn en zal hier veel aan hebben.

Wat mij vooral is bij gebleven en me aan het denken heeft gezet is dat je niet gelukkig kan worden van gelukkig willen zijn, door spullen, goals of gedachten. Want zodra je dit hebt is je geluk weer weg en had je het maar even. Je wordt echt gelukkig door alles los te kunnen laten. En te kunnen genieten van het moment waar in je leeft, niet in het verleden en niet in de toekomst maar nu! Hij heeft zo veel verteld, in heel veel dingen kan ik hem helemaal begrijpen. Sommige dingen vind ik te ver gaan maar zo zei hij ook en dat vond ik heel mooi, dat er eigenlijk maar 1 geloof is, en dat is je gedachten. Als je gelooft in je gedachten/denken zit je altijd goed. Achter elk geloof zit ook de gedachten in geloven in een soort van "god" dus uiteindelijk geloof je in je gedachten. Wat die dan ook zijn.

We hebben van de Duitse monnik nog iets gekregen het is een glazen hangertje met daarin haren van een monnik, deze monnik is een hele machtige en speciale monnik, dit moet ons geluk brengen en ons beschermen. Je mag hem niet onder je waist line dragen.

Ik heb veel geleerd en veel om over na te denken. Ik wil het liefst alles op schrijven wat hij heeft gezegd maar dat is niet te doen. Maar een ding weet ik zeker ik zal dit voor altijd onthouden.

24 november- de wekker ging heel vroeg om 3 uur al want om half 4 moesten we bij de tempel zijn voor onze ochtend meditatie en chanting. Dit duurde tot 5 uur. Vandaag ging het niet zo goed. Kon mijn gedachte niet focussen, Misschien kwam het door de tijd of misschien omdat ik nu toch wel honger had. Toen het afgelopen was gingen we weer vegen het gebeurt dus 3 keer per dag. Zover ik nu weet. Daarna hebben we wat warme chocolade melk gedronken.

Om 6 uur zijn we weer de straat op gegaan om het eten te offeren aan de monniken. Dit was op dezelfde plek als gister. Als we klaar zijn hebben even vrije tijd, om 8 uur moeten we ons weer "melden" en gaan we weer mediteren en chanting. Om half 10 zijn we ongeveer klaar en kunnen we eindelijk eten!! We staan redelijk vooraan dus kunnen uit veel dingen kiezen, dacht ik. Maar helaas toen kwamen er nog veel mannen uit de tempel en die krijgen voorrang dus toen we uiteindelijk aan de buurt waren was er al veel op. Toch hebben genoeg kunnen eten :) na het eten hebben we mee afgewassen en andere keuken klusjes gedaan. We hebben daarna weer even vrije tijd en om 3 uur moeten we ons weer melden. Celine en ik hebben weer geveegd onze coördinator was nergens te bekennen.. dus besloten we toen we klaar waren maar terug te gaan naar onze kamer, toen kwam hij net aan rijden met mirko. We zijn nog even naar een lokale markt geweest. Beetje om tijd te doden maar ik heb een lekkere kokosnoten smoothie op. Toch wel fijn om later op de dag nog iets te "eten". Om 7 uur hadden we de avond chanting deze duurt een uur tot ander half uur. We zijn iets eerder weg gegaan en hebben nog even wat gedronken in de "kantine" het was rode sap ik dacht dat hij zij van een kool. Deze koken ze en dan moet je het drinken met ijs. De boeddhisten drinken dit als soort van wijn. Ze mogen geen alcohol drinken en dit komt bij de smaak in de buurt.

25 november- weer om 3 uur ging de wekker maar heb vandaag meer moeite met opstaan, vandaag is weer een beetje hetzelfde als gister ochtend chanting-vegen-eten offeren aan de monniken-een klein dutje-meditatie & chanting- en dan eten!!! Eindelijk had zo lang honger. Na het eten ruimen we onze kamer op en vertrekken we bij de monniken.

Als ik nu terug denk aan deze dagen, ben ik erg blij dat ik dit heb mee kunnen maken, bij tijden was het zwaar omdat je lang in dezelfde positie zit met chanting en het vroege opstaan en het weinig eten en soms misschien beetje saai omdat je toch veel vrije tijd hebt en eigenlijk niet veel kan doen, want je mocht je geen muziek luisteren of andere soort van entertainment gebruiken. maar het was zo leuk om te zien en mee te maken hoe monniken leven en boeddhisten. Heb veel geleerd en zal veel dingen meenemen. Maar het gesprek met de Duitse monnik is toch wel echt het toppunt dat was zo gaaf en zo inspirerend. Ben nog steeds aan het na denken over dingen die hij heeft gezegd ik wou ik het had opgenomen zodat ik het terug kon luisteren!

Gisteren hebben de perfecte afsluiting gehad. We zaten op het dak terras muziek te luisteren en naar de sterren te kijken. Met het liedje sky full of stars van cold play. En heb 4 vallende sterren gezien

Reacties

Reacties

Yvonne

Super goede, mooie en leerzame ervaring zo te lezen!

Mama

Heel fijn te lezen hoe je ervan geniet. Hoop dat er nog vele goeie dingen op je pad komen.

Dani-Jelle

Wat bijzonder bij de Monikken! En wat een mooi verhaal om te lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active