Engelse les geven

4 december- Femke en ik zijn vertrokken naar hua hin. Het duurt ongeveer 5 uur. We zijn maar met z'n tweetjes dus kunnen lekker Nederlands praten. Rond 4 uur zijn we aan gekomen in hua hin. Op deze plek blijven we nu 1 nacht slapen. Savonds zijn we naar een nachtmarkt geweest. Heel gezellig en het was precies wat ik me bij een markt in Thailand had voor gesteld.

5 december- rond 11 uur vertrekken we naar de stam waar we gaan les geven. Onderweg hebben we nog een lunch. Vandaag is het een nationale vrije dag dus zijn we geen kindjes op school en gaan we vandaag nog geen les geven. We gaan smiddags een stukje rijden met de auto. De omgeving is zo mooi het lijkt haast nep. We komen wat lokale mensen tegen en iedereen is blij en ze lijken zo gelukkig te zijn met weinig. Dit vind ik heel mooi om te zien. Savonds hebben we heerlijk gegeten en daarna nog gezellig gekletst met z'n drietjes.

6 december- vandaag zijn we begonnen met les geven. De school ligt in een nationaal park en de kinderen van de omgeving gaan hier na school. Sommige kinderen moeten 5 kilometer lopen naar school. Officieel begint de school om half 9 maar rond 7 uur lopen er al kindjes op school. Op deze school leer je vooral hoe je jezelf moet onderhouden, dus leer je hoe je groentes moet verbouwen en hoe je kippen of varkens moet houden en zo heb je nog meer dingen. Om half 9 beginnen ze met de vlag te hijsen, elkaar te begroeten en richten ze zicht tot buddha. Wij hoorden dat deze kinderen eigenlijk geen Thais spreken maar een andere taal. Dus hebben ze dat eerst moeten leren.

Als we binnen komen in onze klas gaan alle kinderen staan en groeten ze ons met goodmorning teacher

En dan blijven ze staan.. wij wisten niet zo goed wat we nu moesten doen want ze bleven staan. Toen zei Femke maar dat ze mochten gaan zitten en toen deden ze dat pas. Er was geen leraar dus moesten we ter plekken wat bedenken. We hebben onze dag gevuld met voorstellen, stukjes lezen, spelletjes, schrijven en ook met selfies maken. Toen die kinderen in de gaten hadden dat we leuke snapchat filters hadden wilden Ze dat het liefst heel de tijd doen. De kinderen in onze klas zijn 11 tot 16 jaar oud. Wat best raar is want Beau die ook mee vrijwilligers werk doet is 17. In de middag gingen we volleyballen. Wat zijn deze kinderen goed zeg!! Voor het eten zijn we naar een markt gegaan. Hier hebben Femke en ik lekkere chocolade cakes gekocht! Hier hadden we zo veel zin in.

7 december- Beau, Femke en ik hadden bedacht dat we alle 3 iets anders gingen doen met de kinderen. We hadden 3 groepjes gemaakt en na een uur gingen we doorwisselen. Ik ging een stukje lezen en daarna galgje spelen met woorden uit het verhaaltje. Lezen kunnen ze al best goed maar de meesten herhalen je gewoon, sommige kunnen al zelfstandig lezen. In de middag zijn we naar een andere school gegaan, deze ligt 40 km verder op en dit was ongeveer dezelfde school. Maar de rit er naar toe was echt zo mooi! Het was niet zo comfortabel maar goed het uitzicht maakte alles goed. Op het ene moment reed je over de bergen en het ander moment reed je langs de bananen bomen in een soort van jungle. Prachtig om te zien, het landschap hier is echt iets waar ik van kan genieten. De diversiteit is gigantisch en allemaal even mooi!

8 december- in de ochtend moesten we nog een uurtje les geven want daarna gingen we terug naar hua hin. We hadden alles wat we de afgelopen dagen hebben gedaan beetje samengevat. Tellen tot 100 en weer terug, lezen en jezelf voorstellen het laatste kwartiertje hebben we galgje gespeeld. Daarna gingen we nog even foto's maken met de kinderen. En toen kregen Femke Beau en ik allemaal een knuffel en een brief. Alles in het Thai dus dat was lekker makkelijk leze. Nong onze coördinator had het in grove lijnen vertaald er stond. We love you teacher, we gaan je missen, we vonden het leuk les van je te hebben gehad, je bent knap en we hebben veel geleerd. Dit was zo lief. Hier heb ik ook wat knutselspulletjes achter gelaten. Daarna gingen we onze tassen in pakken. De kindjes rende achter ons aan om ons uit te zwaaien. We hadden nog lunch en zijn daarna weer achterin de pick up truck richting hua hin gegaan. Toen aanwaren gekomen zijn Femke en ik de was gaan doen en hebben we heerlijk warm gedoucht dit was heel fijn!

9 december- sochtends naar een shopping male geweest, deze was echt gigantisch groot en veel te duur. Daarna zijn we naar het STRAND geweest!!! Eindelijk strand. Femke en ik waren zo blij!! We mochten alleen niet zwemmen want de wind was te sterk. we hebben lekker in de zon gelegen even in de zee gestaan en daarna zijn we wat gaan eten. We hadden een leuk plekje gevonden met uitzicht op zee en met onze voetjes in het water. Hier hebben we lekker smoothies gedronken en een broodje gegeten! Savonds zijn we met z'n alle naar een avond markt geweest. Dit was heel gezellig veel muziek, eten, kunstenaars en kleding. Ik heb een shortje gekocht want ik heb eigenlijk maar 1 fijne bij. Dus wel lekker om er nog een te hebben. Daarna lekker na bed gegaan. En eindelijk goed geslapen na 5 nachten elke keer wakker te zijn geworden door het mega harde matras.

10 december - mijn vrijwilligerswerk is afgelopen en mijn reis gaat beginnen! Heel veel zin in maar ook wel weer spannend. Femke en ik reizen samen naar Bangkok deze busrit duurt ongeveer 4 uur. In Bangkok hebben we afgesproken met Noortje. Femke en ik zijn te vroeg dus gaan we even in het park chillen en mensen kijken. Maar wat blijkt we zijn niet bij het busstation maar bij de skytrain. Dus opzoek naar het busstation ,gelukkig werkt mijn Google maps! Lang leven Google maps!! Na ik denk 20 min te hebben gelopen zijn we op het busstation. Maar we krijgen Noortje nergens gevonden. Na een uur zoeken denken we toch dat ze op een ander busstation is. Ik neem afscheid van Femke want ik ga met de nachtbus naar chang mai.

Reacties

Reacties

Nicoline Verhoeven

Fijn te lezen dat de reis naar wens verloopt. Veel plezier nog de rest van de weken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active