Het zuiden

18 december- vannacht goed geslapen en in een bed! Dat was zo lekker en een keer een bed dat niet mega hard was. We hebben ontbeten om de hoek waar we gister ook savonds hadden gegeten. Hier hebben we ook meteen tickets geboekt voor de taxi en de boot naar koh phayam. We moesten snel uitchecken want om 9 uur ging onze taxi. Toen we aan kwamen bij de "pier" dachten we echt wat is dit! Het was helemaal achter af bij een klein riviertje. Maar goed het zal toch wel zo zijn want er stonden meer bordjes voor de boot. Ik moest nog pinnen want op het eiland hebben ze geen pin automaten. Dus gingen we opzoek naar de pin automaat, de eerste deed mijn pas het niet dus moesten we verder lopen naar de volgende en daar lukte het gelukkig wel! Ik heb hier alles gepint want ik nog nodig heb voor mijn reis. Tenminste hier wil ik het mee doen. Ik vind het leuk om veel mogelijk te doen met zo min mogelijk geld. Ben toch wel een Echte Nederlander hahah. Heb ook een budget gemaakt voor elke dag. Heb wel al de slaapplekken er af gehaald dus kan elke dag 600 baht uitgeven dat is rond de 16 euro. Ik ben benieuwd of dit gaat lukken:) toen we weer terug liepen naar de "pier" stond iemand met de auto op ons te wachten. We werden in de auto gepropt en gingen nu dus naar de echte pier. Hier stond de boot al op ons te wachten. We moeten ongeveer 2 uur varen. We zullen zien of dit nu wel echt 2 uur is want na gister met de bus vertrouw ik ze niet meer met tijden.

Het is in ieder geval geen straf om op het bootje te zitten. Want we varen langs allemaal kleine eilandjes. En de zon schijnt!!

Na ongeveer 2 uur komen we aan op koh phayam.. er rijden geen auto's hier dus nemen we een scooter taxi naar onze bungalow.. we hebben een bungalow voor 3 nachten, super schattig huisje van hout en riet. We hebben alleen stroom van 6 uur in de avond tot 6 uur in de ochtend. De WiFi werkt ook niet heel goed. Maar dat is prima. Als we onze tas hebben neergezet gaan we naar het strand het is misschien net 5 min lopen en dan zijn we op een mooi wit strand met heel weinig toeristen. Er liggen grote rots blokken voor het strand. Dit is echt super mooi. Na een uurtje gaan we terug en gaan we een scooter huren. Je kan wel lopen hier maar alles ligt verspreid over het eiland dus het is bijna niet te doen. Het eiland is 10 km lang bij 5 km breed. Ik heb de scooter opgehaald en toen gingen we beetje rond rijden. Naar een ander strand, daar beetje rond lopen. En daarna het eiland verder verkennen, dit hebben we iets te letterlijk genomen want we gingen een padje in en opgeven moment hielt de weg op maar er was nog wel een pad wat verder liep dus zijn we verder gereden. Maar omdat het de dagen voor dat wij er kwamen heeft geregend waren sommige stukken beetje modderig en was het niet zo makkelijk om te rijden. Toch zijn we door gegaan en toen we uiteindelijk weer harde weg tegen kwamen waren we zo blij want we waren dus met de scooter door de jungle ongeveer heen gegaan. Dus wij verder rijden op de harde weg kwamen we bij een brug aan.. die brug was alleen niet af, ze waren aan het werk aan de brug dus konden we nog niet verder. Dus maar weer terug door de jungle!! We zijn er uitgekomen het was super grappig achteraf haha. We zijn niet gevallen ofzo dus was best trost op mezelf. Daarna maar weer stukje gereden en nu gewoon op de harde weg gebleven. Savonds zijn we naar de hippy bar gegaan voor zonsondergang. Maar voor dat we daar waren moesten we eindelijk met de scooter weer over een modderig weggetje, ik heb de scooter voor aan de weg geparkeerd en zijn we gaan glibberen door de modder. Lisa had haar slippers aan en na 2 sec lopen door de modder waren haar slippers kapot en moest ze die weg gooien. We hebben daarna een chang biertje gedronken. Dat hadden we wel verdient naar onze jungle en modder avontuur.

19 december- gisteren hebben we al een kant van het eiland gezien, nu gaan we de andere kant zien. Eerst naar Monkey beach gereden dat is helemaal bovenin het eiland. Super mooi strand je moet eerst nog 5 min lopen door de jungle en dan ben je bij het strand. Super rustig en er is maar 1 restaurantje. Hier hebben we een uurtje gezwommen en in de zon gelegen.

Daarna zijn we rond gaan rijden nog naar een ander strandje en hebben we nog wat gelopen. Vanavond is er een feestje op Monkey beach dus gaan we even chillen, daarna wat eten en dan naar het feestje! Het was heel rustig op het feestje. Maar de locatie is zo mooi! En ze hadden het zo leuk versierd. Overal kaarsjes, fakkels , er is een vuurshow en een kampvuur. Dat maakt veel goed. De eigenaar van onze bungalow was er ook en we hebben een tijd met hem zitten praten

20 december- we hebben de wekker vroeg gezet wat we willen naar een eilandje gaan vlak bij koh phayam. Als je vroeg gaat kun je er naar toe lopen omdat het water zich dan terug heeft getrokken. We moeten eerst een stukje rijden over de weg en weer een stukje door de bossen/jungle en dan zijn we bij een resort. Vanuit daar kunnen we naar het eilandje. Het eerste stuk is goed te doen. Dat is gewoon zand maar daarna zijn er allemaal stenen. Ik heb m'n voeten er een paar keer aan open gehaald. Het is ongeveer een half uurtje lopen. Op het eiland woont 1 man hij komt uit Japan we hebben even met hem staan praten en zijn toen verder over het eilandje gaan lopen. Heel ver konden we niet en er was ook niet heel veel te zien eigenlijk. We hebben wat bijzondere vogels gezien en op de terug weg 3 hele grote zeesterren. We zijn terug gegaan naar onze bungalow en daar onze verdere reisplannen bekeken. En wat dingen geboekt. Daarna zijn we even gaan slapen. Ik was zo moe geen idee hoe het kwam. In de middag hebben we nog wat rond gereden en hebben we ons zelf getrakteerd op een brownie:) Lisa heeft nog wat geshopt. We hebben daarna lekker gegeten en zijn naar een tattoo shop geweest. Ja zeker ik heb een tattoo laten zetten!!! Was wel even spannend maar ben er zo blij mee. Ze hebben het op traditionele wijze gezet Met bamboe stokjes. Ik heb het Unalome teken laten zetten op m'n onderarm. de betekenis is dat het begin vaak moeilijk is en dat je moet zoeken naar je weg maar als je het uiteindelijk weet kun je je doel halen. Het duurde maar 10 min ofzo en het deed niet zo veel pijn als dat ik had verwacht. Je voelde wel iets maar echt pijn deed het niet. Lisa heeft ook een tattoo laten zetten. Morgen verlaten we koh phayam. Wat een mooi en fijn eiland. Ik ga denk ik de rust en relaxte sfeer missen want nu gaan we naar de meer toeristische plekken.

21 december- vanochtend alles in gepakt want we gaan naar krabi. Eerst wat gegeten bij onze bungalow en daarna naar de pier gegaan met de scootertaxi om half 9 hadden we de boot naar ranong en het duurt ongeveer 2 uur. Om kwart voor 11 waren we van de boot. Dus opzoek naar het busstation. Uiteindelijk toch maar taxi gepakt. En we moesten wachten tot half 1 voor onze bus. Het was zo druk in de bus dat Lisa en ik helemaal achter in moesten gaan zitten op een houten kist. Langs het wc hokje. Super fijn dus. Hier hebben we ongeveer een uur gezeten en toen was er plek op de stoelen. We moesten op een busstation overstappen maar het duurde iets van 4/5 uur voor dat we daar waren. En bij elk busstation zeiden ze waar we waren maar bij ons busstation natuurlijk niet . Toen de bus wegreed zagen we de naam en staan. En dat we er dus eigenlijk uit hadden gemoeten. Lisa was naar voren gelopen met een Thaise jongen die goed Engels kon zodat hij kon vertalen want de buschauffeur kon dat niet. De buschauffeur werd boos en wou niet stoppen voor ons dus moesten we maar de volgende halte eruit. Het was bij een politie station in pucket dus wij dachten dat hun wel wat Engels zouden kunnen. Dus wij gevraagd hoe laat de bus naar krabi kwam. Maar daar snapte ze helemaal niks van. Toen er een bus aan kwam hebben we het maar gewoon gevraagd en dat was gelukkig de goede bus!

In krabi hebben we maar een taxi gepakt naar ons hostel. Daar aankomen stond er een super lief Thaise vrouw op ons te wachten met welkom drankjes. We hebben onze spullen naar boven gebracht en zijn even naar een markt gegaan. Hier wat gegeten en daarna gedoucht en gaan slapen

22 december- redelijk geslapen maar wat zijn die bedden hier hard. Overal in Thailand trouwens. Lisa en ik hebben in de ochtend wat plannen gemaakt en zijn een scooter gaan huren. Vandaag is het bewolkt dus gaan we naar de tiger cave tempel. Deze tempel is op een berg. En daar voor moeten we 1237 treden beklimmen.. en dat zijn stijle trappen!! Ik ging al kapot bij de 300 ste trede ongeveer dus heb veel pauzes genomen want werd ons zo duizelig.. Heb er een uur over gedaan maar heb het gehaald! En het uitzicht was zoo mooi! We zijn een uur boven geweest en alleen maar genoten van het uitzicht. Naar beneden ging een stuk makkelijker. We hebben er 20 min over gedaan. Mijn benen trilde wel was een gek. Daarna hebben we nog stukje gelopen door wonderland zoals ze hetzelfde noemen haha het was wel mooi!

We hebbben daarna op straat gegeten. Een soort pannenkoek met ei en banaan. Was erg lekker!

23 december- vandaag weer bewolkt en regenachtig. Dus hebben we de scooter gepakt en naar de hot spring gereden, hier dit duurt ongeveer een uur. Maar het regende onderweg soms zo hard dat ik een paar ben gespot omdat ik niks zag of omdat de druppels zo hard waren. Toen we er uiteindelijk waren waren we al zeik nat van de regen dus zijn we snel de hot spring in gegaan. Het was meer een waterval waar allemaal kleine verdiepingen waar je in kan zitten of liggen. Het was zo lekker warm!! We hebben hier denk ik 2 uur gezeten. Daarna weer aangekleed en op de scooter terug. Terug ging een stuk sneller want het was droog :) savonds naar de weekend markt gegaan. Hier heerlijk gegeten en rond gelopen. Het was zo ontzettend druk dat ik er een beetje kriebelig van werd. Maar was leuk om alles te zien.

24 december- Lisa en ik gaan vandaag naar railey beach. Dit ligt ook in krabi maar hier moeten we met de boot naar toe, dit duurt een half uurtje ongeveer. Vandaag is het heerlijk weer, het zonnetje schijnt eindelijk! Als er zijn aangekomen gaan we eerst naar een viewpoint. Dit is een andere als die eigenlijk wouden zien maar die is erg ver weg en vandaag willen we een chill dagje hebben. Dus stukje gelopen, Geklommen en genoten van het uitzicht. Daarna op het strand gelegen. De zon was zo fel dat we maar in de schaduw zijn gaan liggen. Maar ja als je dan in slaap valt en de zon verplaatst natuurlijk lig je als je wakker wordt vol in de zon. Met als resultaat dat je benen mega verbrand zijn!! We zijn daarna een stukje gaan lopen naar een ander strand, dit strand ligt naast een groot rotsblok dus kunnen we lekker nog in de schaduw liggen. Hier wat gegeten, ik zag broodje kaas staan en als ik iets heb gemist is het wel kaas!! Dus ik dat broodje besteld doen ze we gesmolten cheddar kaas op.. beetje jammer maar goed het was lekker. Heerlijk dagje op het strand gehad en we zijn goed verkleurt/verbrand. In de avond weer naar de weekendmarkt geweest en daar gegeten. Terug naar ons hostel gegaan zodat we ons nog keer in konden smeren met after sun en toen met 2 andere meisjes naar een kroegje gegaan. Hier wat gedronken en spelletjes gespeeld. En geproost op een fijne feestdagen! Cheers

25 december- vandaag gaan we een tour doen. We gaan 7 eilanden bezoeken. We worden Rond 12 uur opgehaald en vertrekken rond 2 uur bij de pier. Dit werd 3 uur maar goed de Thaise mensen en tijd blijft moeilijk.. we hebben wat minder eilanden bezocht dan de bedoeling was. De eilanden die we hadden bezochten waren erg mooi en we hadden ook gesnorkeld. Ben er achter dat het niet zo mijn ding is. In ieder geval niet met z'n bril waar je neus ook bedekt is. Ik raakte lichtelijk in paniek. Omdat ik eigenlijk altijd door mijn neus adem en nu kreeg ik dus geen adem en door de snorkel kwam op dat moment een mega veel zout water dus ja het snorkelen duurde maar 10 min voor mij. Wel mooie vissen gezien! Ik had die dag toch een beetje een baal dag. Moesten lang wachten en hadden zo veel betaald wat het uiteindelijk niet waard was denk ik. We hadden op het laatst een vuurshow gehad dat was wel vet. Morgen verlaten we krabi en gaan we naar een eiland. Ons een na laatste eiland! Wat gaat de tijd snel over 10 dagen alweer naar huis.

Nicoline Verhoeven

Ha die Lieke, jullie bekijken een hoop mooie plaatsen daar. Geniet er maar van. Dit pakken ze jullie niet meer af.
Groetjes van ons uit het verre Uden.